Är vi sämst i världen?

Det är en fråga som alla verkar ställa sig, politiker som föräldrar som lärare. Men finns det verkligen någon grund i detta? Visst är det så att skolresultaten sjunker, men behöver det betyda att vi verkligen är sämst? Vi blir ju inte andra människor bara för att vi byter generationer. Det är fortfarande möjligt att nå samma resultat, bara man gör det på ett sätt som är anpassat efter hur verkligheten fungerar. Det handlar inte om att ungdomar är en förslappad generation som inte vill lära sig, det handlar snarare om att vi inte lär på rätt sätt.

Världen ser annorlunda ut idag. Det handlar inte längre om att sätta sig och sluka böcker, även om det är en del av det. Det handlar snarare om att anpassa utbildning och inlärande efter hur samhället har utvecklats, både normmässigt och tekniskt. Unga läste tidigare betydligt mer böcker än vad som görs idag. Läsandet har istället förflyttats till nätet, men hjälp av surfplattor, datorer och mobiler. Sätter vi en bok i handen på dagens ungdomar och säger att de ska lära sig det som står i den är att försvåra processen, för det finns inte samma värde idag i böcker som undervisningsmaterial.

Snarare borde man fokusera på det visuella, det bildmässiga med relevant text till respektive ämne. Att läsandet ändå måste in är självklart, men att undervisningen helt och hållet baseras på detta är att göra skolan omodern och icke anpassad till dagens sätt att lära sig. Så vi är inte sämst i världen, och det har vi aldrig varit. Vi är bara dåliga på att anpassa oss.

This entry was posted in Allmänt. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *